Pages

Wednesday, December 19, 2012

dysmenorrhea

baru-baru ni cik sentul consume sejenis supplement baru yang diperbuat daripada epal & anggur.
alhamdulillah kulit makin cantik and kesihatan makin ok.. jarang kena batuk n selsema alhamdulillah..
heee.. tapi bukan nk promote supplement tu sebenarnye.. actually nak share ngan u all yang last 2 days cik sentul diserang dysmenorrhea atau senggugut yang sangat teruk.. before p*****d, 2 hari terasa otot2 kat bahagian senggugut tu denyut2.. mcm mini-senggugut..



so, petang isnin tu, cik sentul mengajaklah encik suami utk membawa cik sentul ke klinik biasa kitorang pergi kat KJ ni.. dalam hati memang nekad nak mintak referral letter kat doktor utk pegi mana2 pakar GN (gynaecologist) utk check.. jugak ada risau sebab mana tau adakah disebabkan senggugut ni cik sentul tak pregnant pregnant lagi since kawen..

so, bismillahitawakkal.. jumpalah dgn Dr M tu.. (a lady doctor)

Dr M : Ok, puan.. apa masalahnya hari ini?
Cik Sentul : Hari ni adalah hari ke-3 saya senggugut Dr.. saya agak risau disebabkan kami (encik suami ada sekali masa tu) dah setahun kawen but belum ada rezeki menimang cahaya mata.. kot-kot la sebab senggugut saya ni boleh sebabkan saya ni x boleh nk conceive.. lagi2 bila saya baca banyak kat Internet n buku2 pasal dysmenorrhea ni.. plus, keterukan senggugut saya ni sampaikan every month kalau jatuh hari weekdays, terpaksalah saya MC n terguling2 dalam bilik menahan sakit.. last time saya pergi jumpa seorang doctor kat Sentul, n mintak dia refer saya kat pakar, tapi dia ckp "jangan ingat sebab IN* cover saya, saya boleh suka2 je nk mintak jumpa pakar"
Dr M : woah, that's nonsense.. ok puan.. dysmenorrhea menyerang setengah2 wanita and it is normal.. i can refer u to pakar which I support u.. as utk kehamilan, after 1 yr of marriage, actually 80% of women will conceive, while after 2 yrs of marriage 90% will conceive insyaAllah.. only after 3 yrs, 20% only can get pregnant.. so, we doctors will only cop a patient man*** after 2 yrs of marriage but no sign of pregnancy.
Cik Sentul : tapi doctor.. sy actually agak stress when my surroundings keep pressuring and asking the bonus question.. "bila nk dpt anak?" 
Dr M : chill.. to me, you can jalan2 lagi, honeymoon.. it's that some time, Allah tu mungkin nak bagi u n ur husband kenal lagi each other, nak bagi lebih serasi.. enjoy the present.. no rush.. but definitely I can write u a referral letter to a GN for your senggugut thing.. and if in case masa dia buat check up tu they found problems with your uterus macam endometriosis , then u need to undergo whichever rawatan yg perlu, ok?
Cik Sentul : (mengerling ke arah encik suami utk dptkan support and he smiled at me warmly n said "Don't worry, dear") .. ok doc.. thank you so much..

so, now, ada sesiapa nk recommendkan GN mana yang best? btw, betul.. adalah tu hikmahnya.. hari tu masa arwah abah meninggal, mama ada ckp "mungkin belum ada rezeki timang cucu sebab kalau  sentul beranak hari tu, mama pun tak dapat beri perhatian nk jaga abah" ..(mood : redha)

Also, now ni encik suami sibuk bikin module sendiri and ke sana ke mari, plus cik sentul sibuk dgn karier.. kadang2 nak tenangkan diri, teringat ayat2 macam "Allah tak pernah terlalu awal or terlalu cepat utk bagi sesuatu.. Dia bagi just nice and just right in time".. but it doesnt mean, cik sentul n encik suami pasrah je tak berusaha ok..

oklah camtu.. Allah bagi can utk honeymoon lagi puas2.. hehehe :)


No comments: