Pages

Friday, January 11, 2013

Apa itu Endometriosis?

Hola!

Ingat tak hari tu cik sentul ada gi jumpa doktor utk masalah dysmenorrhea aka senggugut ?
Well, 2 days after tu, cik sentul gi lah jumpa ngan gynae kat Kelana Jaya MEdical Centre dekat aje ngan rumah cik sentul..

Ok, dipendekkan cerita, doktor scan my rahim n tengok semua normal but predict yang mungkin cik sentul ada Endometriosis.

cik sentul : So, what is endometriosis?

(Meh cik sentul terangkan serba sedikit ikut ayat yang senang paham, translate from apa yang doktor bagitahu...).

Gynae : Endometriosis ni adalah gejala di mana tisu2 yang sepatutnya menebal pada uterus atau dinding rahim menebal di luar rahim atau lebih tepat lagi di laluan ovum (tiub fallopio) time waktu subur tu... apa punca exactly ia terjadi sampai ke hari ni doktor2 n saintis pun tak pasti kenapa.. Allahua'lam..

Ihsan from WomensHeatlh.gov

cik sentul : then.. apa kena mengena dengan sakit time period?
Gynae : bila period, berlaku lah contraction utk meluruhkan dinding2 tisu darah yang tak diguna lagi sebagai haid.. tp disebabkan endometriosis, ovari turut membengkak menjadi 6 - 7cm besar menyebabkan sakit kepada wanita tersebut. so, bila datangnya haid kepada seseorg wanita yang ada endometriosis ni, wanita itu akan mengalami dysmenorrhea dan kalau mengandung ada potensi utk gugur tu tinggi disebabkan zigot menempel di luar rahim wanita itu..

jadi, endometriosis ni ubat dia adalah to get pregnant sebab dia bagi tisu yang menebal tu rehat selama 9 bulan.. tapi dia still akan occurs.. cuma, semakin lama dibiarkan endometriosis ni, semakin susah untuk seseorang wanita itu utk mengandung.. jadi, cara utk mengurangkannya adalah dengan mengambil rawatan utk hormon dan kesuburan supaya cepat2 mengandung.. mudah-mudahan..

Secara ringkasnya, in my case.. gynae bagi cik sentul ubat duphaston yang katanya dapat membantu sistem tubuh meningkatkan hormon progesteron bagi persediaan mengandung.. yang wat sakit senggugut tu adalah berpunca dari ketidakstabilan hosmon estrogen n progesteron.. ubat duphaston and asid folik dibekalkan utk bantu stabilkan hormon n menguatkan serta mempersediakan rahim to get pregnant..

till then.. doakan cik sentul ok! cau cin cau~~~~~~ ^^


No comments: