Pages

Saturday, August 22, 2009

wangi-wangikan diri anda dengan yg halal

hehe.. macam mana puasa hari pertama? ok x ?

alhamdulillah..dah sehari kita berpuasa.. 29 days more ^___^v

ni.. tadi cik sentul jalan-jalan ke website ustaz zaharuddin.. ader banner banyak2 kat tepi website dia tu.. mungkin tolong rakannya mempromosikan page mereka.. jadi, tangan cik sentul ni gatal pegi click kat salah satu dari banner tu.. [almaklum.. cik sentul ni suke cuci mata online shopping..hehe] ..dia tules situ.. "Egyption Potion hanya RM10.00"

dalam hati "wah...menarik ni.."

pastu cik sentul di'direct'kan ke page Egyption Potion tu.. then, terbacelah satu artikel ni.. pasal minyak wangi import..

meh2.. bace..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Sewaktu mengikuti rombongan Puspanita ke Indonesia bersama kumpulan isteri-isteri orang kenamaan termasuklah Puan Seri dan beberapa orang Datin, kami transit di Singapura dlm perjln balik, sewaktu di duty free shop sambil berjalan bersama seorang Datin, kami melalui kedai perfume. Ramai ahli-ahli biasa Puspanita dan lain-lain Datin serta Puan Seri singgah dan mencuba berbagai jenis perfume yg ada.

Memang agak lumrah perkara ini berlaku dan ia bukan setakat di kalangan wanita malahan kaum lelaki juga.

Tiba-tiba seorang Datin bersuara kpd kumpulan 'pembeli' perfume ini...

"dengar ni nak cerita" katanya.

"Dulu saya suka pakai minyak-minyak wangi begini dan buat koleksi hampir semua jenis jenama perfume buatan luar negara. Satu hari saya ikut Datuk melawat Europe dan kami dibawa ke kilang membuat minyak wangi. Dalam kilang yang begitu besar itu, bermacam-macam jenama minyak wangi dipersembahkan kpd rombongan kami dgn harga kilang yg jauh lebih murah berbanding dgn harga di pasaran."

"Sampai pd satu peringkat pembuatan, kami melalui kawasan di mana terdapat tangki-tangki besar berisi bendalir putih yg dicampurkan ke hasil akhir iaitu minyak wangi tadi. Saya pun tanyalah pekerja kilang itu apa bendalir putih tu dan untuk apa kegunaannya? " Jawabnya.. "Oooh! That's LARD, and it helps the smell stays longer". Datin itu bertanya lagi dalam nada terkejut dan wajah selamba, "you mean you add LARD in ALL types of PERFUME?" "Oh YES! Or else the odour will not last."

..menyeru kpd rakan2 Muslim sekelian, bhw semua jenama pewangi import ada mengandungi minyak babi. Marilah kita semua berhenti dari menggunakan barangan tersebut. Ramai rakan-rakan kita yg mengunjungi tanah suci Makkah dan Madinah dan di sana banyak terdapat minyak wangi yg tak dicampurkan dgn bahan dari babi. Di negara EGYPT yg merupakan negara pengeluar minyak wangi terbesar dari kalangan negara-negara Islam, bermacam2 perfume boleh didapati dan barang tersebut juga boleh diperolehi di Malaysia.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

ni plak petikan dari website ustaz zaharuddin berkenaan conventional banking.. tp konsep & pemahaman yg diketengahkan boleh diaplikasikan juga kpd pemilihan minyak wangi.

"If a person was lost for days in the thick forest without eating and may die, could he consume a pig due to desperation (dharurat)?" I asked the participants in an Islamic finance seminar.

"Yes, he could," answered the participants confidently.

"Wrong" I replied, creating confusion.

"This is because other options are still exist in the forest to ease his hunger such as snails, worms, plants, fruits and so on, which are far better than a pig. That should be prioritized rather than consuming the pig," I argued.

"Thus there is no dharurat at that time, and it is not permissible for the man to consume the pig just because it is tastier, more appetizing and fatter than worms" I said firmly, inviting laughter from participants.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

paham x? maknanya.. now ni kita dah tahu ada alternatif lain utk jenama minyak wangi yg telah kita pasti halal.. so, takde alasan dah utk kita nak jugak consume minyak wangi import.. well.. better kita x consume benda2 yg kita was2 n ragu2 tentang kehalalannya kan?

يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير
Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

so, sentul... u takut kat Allah ke u takut orang kata u xde class sebab pakai minyak wangi local & kurang femes?

hehe.. jawab2.. =)

2 comments:

Pn Syaima' said...

ngu. betul ke ni ain. ke salah satu cara utk diorg promote minyak wangi diorg?

aih. knapa la smpi minyak wangi pun kna letak "pig"?

cik sentul said...

erm.. ntah la syaima'..

tp, i try google n dapat ni :

http://www.perfumes.com/eng/extraction.htm

u bleh try tgk n google lg utk kpastian =)

nota kaki : ni sume keje yahudi nak menjahanamkan umat islam.. smpaikan sume benda pun nk taruh babi.. haih~ -____-"